Vulkanier - Wie eingesetzt?

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Beitrag von Mike4444 am Di Jan 29, 2019 9:09 pm

Hallo Leute,

ich habe endlich wieder mehr Zeit, mich meinem neuen Hobby - STAW - zu widmen. Da ich vor längerer Zeit Teile einer Sammlungsauflösung übernommen und damit auch drei vulkanische Schiffe übernommen habe, wollte ich mal nachfragen, ob hier jemand Erfahrung mit den Vulkaniern hat.
Ich habe dir Ni'Var, die Ti'Mur und die D'Kyr. Mein erster Eindruck ist, dass die Schiffe nicht besonders stark sind - es sei denn, man spielt in der Archer-Enterprise-Ära.
Meine Frage deshalb: Wie start schätzt ihr die Schiffe und dir Karten ein? Welche Kombinationen könnt ihr ggf. empfehlen?
Wenn ich eine oder mehrere vulkanische Karten auf Föderationsschiffen einsetzen möchte, brauche ich keine "Strafpunkte" zahlen, oder? Die Kartenkosten bleiben - nach neuer Regel des 2. Starter - gleich, nicht wahr?

Vulkanische Grüße
Michael
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Beitrag von MidnightCowboy am Di Jan 29, 2019 9:16 pm

hi

Nach dem neuen Starter sind die Vulkanier Teil der Federation. (Umgekehrt aber nicht). Daher sind kannst du Vulkanier auf Federationsschiffen ohne Strafe einsetzen.

Ich kann mir vorstellen, das sich da einige schöne Spiele mit machen lassen. Da ich aber (noch) kein Vulkanierschiff habe, kann ich dir keine Empfehlungen geben, wie du sie kombinieren kannst.

Liebe Grüße
Vulcan Fraktion Federation Fraktion
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Beitrag von CmdGreen am Mi Jan 30, 2019 6:03 pm

Ich mag mich irren, aber umgekehrt geht meines Wissen auch Strafpunkte frei.

Die Einschränkung liegt glaube ich nur zwischen zwei Unterfraktionen also wenn z.B. ein Bajoraner (auch Teil der Föderation) auf einem Vulkanischen Schiff Dienst tut kostet das noch einen Strafpunkt.
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Beitrag von Cut am Mi Jan 30, 2019 7:31 pm

Wir haben sehr gute Erfahrungen mit Ära Spielen gemacht. Besonders großen Spaß hatten wir mit ENT/TOS/TMP zusammen. Niedrigere Waffenwerte führen zu einer längeren Haltbarkeit der Schiffe. Und in diesem Rahmen machen dann auch die Schiffe der Vulkanier, Andorianer und anderen kleineren Fraktionen Spaß. Die NX-01 Enterprise ist eh ein starkes Set.


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Beitrag von MidnightCowboy am Mi Jan 30, 2019 8:32 pm

Zu den Kosten:

S. 22
"Game elements belonging to a sub-Faction also count as their prime-faction for the purposes of all rules.
However, prime Faction ships do not count as their sub-faction unless otherwise stated."

So weit, so unklar.

Der erste Satz ist einfeutig. Man darf Sub-Faction bei der prime-Faction zusatzkostenfrei einsetzen.
Aber der zweite verwirrt mich etwas?!?
Bei Schiffen, gelten die prime-Faction Schiffe nicht zur sub-faction gehörig. Doch was ist mit anderen Karten?
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Beitrag von CmdGreen am Mi Jan 30, 2019 9:04 pm

Also der Satz sagt eigentlich ganz klar was du gesagt hast. Ich hab leider keinen Plan mehr worauf meine Meinung basiert.

Im Utopia (ok das ist nicht das Regelbuch würde aber recht flott korrigiert werden) kann ich allerdings wie von mir angenommen Karten der Prime Faction auf ein Schiff der Subfaction packen ohne einen Strafpunkt zahlen zu müssen.

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Beitrag von CmdGreen am Mi Jan 30, 2019 9:09 pm

Gefunden, hatte aber trotzdem nur teilweise recht:

Factions
Welcome Star Trek: Attack Wing players! This transmission will give a brief introduction and explanation for the changes to Factions in the updated Star Trek: Attack Wing rulebook!

Let’s start by taking a look at our motivation and methodology behind the restructuring of factions.

Motivation and Methodology
When restructuring the factions, we wanted to address the playability of the smaller factions, as well as their identity and the diversity of options within them. Summarily, we wanted to bring factions like Vulcan, Bajoran, Ferengi, Kazon, etc. into the limelight and bring them in line with the bigger factions while not removing their individuality. Let’s take a look at how we’ve restructured factions to achieve this.

Previously, we simply had a list of factions. Now we have a list of prime factions and sub-factions. Prime factions are those below that are bolded. Sub-factions are those below that are listed as a bullet under a prime faction.

Federation

Vulcan
Bajoran
Klingon
Romulan
Dominion
Independents

Ferengi
Kazon
Xindi
Borg
Mirror Universe
Species 8472
Q-Continuum

Game elements of a sub-faction also count as their corresponding prime faction. This means that a Vulcan ship also counts as a Federation ship, but a Federation ship does not count as a Vulcan ship.

Here’s how we arrived at this structure.

When we initially looked at factions, we first identified the factions that had the fewest releases.

Bajoran
Xindi
Ferengi
Kazon
Vulcan
Species 8472
Q-Continuum
We then made each of these sub-factions under a prime faction and started testing. Initially, Vulcan was a sub-faction of Federation and all other factions listed were sub-factions under Independents. After some testing, we found that Species 8472 was too strong as a sub-faction of Independents and Q-Continuum didn’t really make sense as a sub-faction. We flip-flopped on whether Bajoran should be a sub-faction of Independents or Federation. In the end, we decided to place them under Federation because we felt they would be better served for the purposes of gameplay and theme if they were under Federation instead of Independents.

After some additional testing we settled the prime faction and sub-faction relationships and finalized what being a sub-faction actually meant in what we felt was a very simple, elegant solution to what could’ve been an otherwise complex problem.

Implications
Let’s briefly discuss the implications of what it means to be a sub-faction under the updated rules.

“Game elements belonging to a sub-Faction also count as their prime Faction for the purposes of all rules. However, prime Faction ships do not count as their sub-Factions unless otherwise stated.”

What does this actually mean? Let’s examine by taking a look at some examples and comparing the original rules vs. the new rules.

I equip a Federation Crew to a Vulcan Ship.

Original Rules – I have to pay a faction penalty because Federation and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I do not have to pay a faction penalty because the Vulcan Ship also counts as a Federation ship. Therefore, I’m equipping a Federation Upgrade to a Federation Ship.


I equip a Vulcan Upgrade to a Federation Ship.

Original Rules – I have to pay a faction penalty because Federation and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I do not have to pay a faction penalty because the Vulcan Upgrade also counts as a Federation Upgrade. Therefore, I’m equipping a Federation Upgrade to a Federation Ship.

I equip a Federation Only Upgrade to a Vulcan Ship.

Original Rules – I cannot do this because Federation and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I can do this because the Vulcan Ship also counts as a Federation Ship. Therefore, I’m equipping a Federation Only Upgrade to a Federation Ship.

I equip a Vulcan Only Upgrade to a Federation Ship.

Original Rules – I cannot do this because Federation and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I cannot do this because the Federation Ship does not also count as a Vulcan Ship. Therefore, the Vulcan Only Upgrade cannot be equipped to the Federation Ship.

I equip a Bajoran Upgrade to a Vulcan Ship.

Original Rules – I have to pay a faction penalty because Bajoran and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I do not have to pay a faction penalty because Bajoran and Vulcan are both sub-factions of Federation and both count as Federation as a result. Therefore, I’m equipping a Federation Upgrade to a Federation Ship.

I equip a Bajoran Only Upgrade to a Vulcan Ship.

Original Rules – I cannot do this because Bajoran and Vulcan are not the same faction.
New Rules – I cannot do this because the Vulcan Ship does not also count as a Bajoran Ship. Therefore, the Bajoran Only Upgrade cannot be equipped to the Vulcan Ship.
Ultimately what this change does is empower sub-factions by removing the faction penalty for equipping cards from their prime faction and other sub-factions under that prime faction, as well as allowing them access to cards that would otherwise be restricted to only their prime faction. It also slightly empowers Federation and Independents by removing the faction penalty for equipping cards from their sub-factions but does not give them a massive boost because they’re still not allowed to equip cards restricted to their sub-factions.

We hope this transmission was insightful and helps you understand our rationale behind the changes to how factions exist within Star Trek: Attack Wing and what these changes mean for building your fleet!

*bzzt* Attention all crew members, our scanners have detected a nearby anomaly that is violently emitting particles of unknown origin that seem to be eating through our shields. Red alert! All crew to stations! *bzzt*

Well, time to go! Be sure to stay tuned for more exciting Star Trek: Attack Wing news…assuming we survive this…whatever this is!

Quelle: https://wizkids.com/attackwing/2017/10/31/star-trek-attack-wing-rulebook-changes-to-factions/
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Beitrag von Mike4444 am Mi Jan 30, 2019 9:45 pm

Aha, das liest sich ja interessant.

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Beitrag von Cut am Mi Jan 30, 2019 9:57 pm

Danke sehr, CmdrGreen!

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Beitrag von CmdGreen am Do Jan 31, 2019 7:28 am

Freut mich wenn´s hilft und schadet auch mir nicht es mal wieder gelesen zu haben.
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Beitrag von Skippy am Do Jan 31, 2019 12:34 pm

Danke auch für die Erläuterung, Commander!Cool

Da stolpern wir auch ab und an vor den Spielen bzw. beim Bauen der Flotten drüber.
Ist immer noch etwas gewöhnungsbedürftig.

Wenn man die Fraktionen schon so angleicht, kann man ruhig den Weg zu Ende gehen und alles zu einer einzigen Fraktion machen. Die Ausnahmen, welche Karte, auf welches Schiff/ zu welchem Captain / zu welcher "Fraktion" möglich sind - steht ja auf der jeweiligen Karte nochmals explizit drauf. Neutral
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